

Turismestrategi 2030
Fælles om turismen
Med turismestrategi 2030 ønsker vi at sætte kursen for turismeudvikling på regenerative principper.
Det er nødvendigt at træde nye skridt for at sikre en mere balanceret og ansvarlig verden. Og vi starter i Vejle.
Turisme er ikke en isoleret sektor. Men en del af et større økosystem. Vores ønske er at skabe positive forandringer i det økosystem, vi er en del af. Ambitionen er, at vores destination bliver kvalitativt bedre – miljømæssigt, socialt og økonomisk. Så lokalsamfund, natur, virksomheder og besøgende alle får gavn af de positive forandringer.
Et nyt paradigme – vi tør gå forrest
Det regenerative paradigme er en forståelsesramme og en teoretisk-metodisk tilgang. Et nybrud med de gængse måder at anskue problemer og løsninger på. Når vi i mål med at implementere det regenerative paradigme overalt på fem år? Næppe!
Det regenerative paradigme bliver det nye ambitiøse afsæt for vores arbejde. Når vi idéudvikler. Når vi samarbejder. Når vi træffer til- og fravalg.
Vi tror på, at forandringer kan skabes. Men det skal ske sammen. Vi vil gå forrest og vise andre vejen. Med respekt, faglighed og empati for både det lokale og globale perspektiv. Vi tror på, at vi med lige dele nysgerrighed og tålmodighed kan skabe forandringerne i fællesskab.
Fra politik og strategi til virkeliggørelse
Turismestrategi 2030 tager afsæt i Vejle Kommunes Erhvervspolitik 2030 og de værdier og den kurs, som Vejle Byråd har udstukket. Strategien er blevet til i et tæt samspil med turismeaktører, som har deltaget i en inddragende og værdiskabende proces. Deres idéer, ønsker og forslag har været med til at bære strategien frem og præge dens retning. Turismestrategien udmøntes år for år i handleplaner, så konkrete projekter, aktiviteter og indsatser løbende tilpasses i takt med den udvikling, vi sammen skaber og de ændringer, der vil ske i omverdenen de næste 5 år.
Med Turismestrategi 2030 går VisitVejle forrest. Vi håber på stærkt følgeskab.
Vores vision
Vi vil være en destination, hvor trivslen står i centrum for udviklingen. Hvor turismen giver mere end den tager. Hvor vi tænker nyt og handler i fællesskab. En destination formet af modet til at dyrke turismens sande potentiale som drivkraft for bæredygtig og resilient vækst – på lokalsamfundets, kulturens og naturens præmisser.
Vores kerneopgaver og strategiske prioriteter


Strategiske målsætninger
Mål 1: Udvikling af natur- og kulturdestination
VisitVejle skal aktivt bidrage til, at der skabes en sammenhængende og oplevelsesrig mini-destination, der forbinder fjorden, ådalene og Hærvejen i et prioriteret geografisk område og i tæt samarbejde med lokale aktører og regionale partnere.
Mål 2: Styrket erhvervsservice og partnerskaber
VisitVejles erhvervsservice skal videreudvikles gennem dyrkede relationer, stærke netværk og blomstrende partnerskaber, der understøtter turismevirksomhedernes drift, innovation og markedsposition.
Mål 3: Fremtidssikret turistservice
VisitVejles turistservice skal udvikles i tæt samspil med turister og lokale virksomheder, så den bliver mere brugervenlig, inspirerende og relevant. Den skal desuden understøtte samskabelse med rod i lokal forankring.
Mål 4: Sammenhængende og ambitiøs kommunikation
VisitVejle sikrer, at besøgende, borgere og samarbejdspartnere modtager en klar, sammenhængende og lokalt forankret kommunikation og markedsføring, der er flettet sammen på tværs af platforme og aktører, så brandet opleves stærkt, troværdigt og internationalt attraktivt i samarbejde med Destination Trekantområdet.
Mål 5: Turisme som integreret udviklingskraft
VisitVejle skal aktivt bidrage til kommunens større strategiske indsatser og fungere som vækstlag og løftestang for tværgående udvikling inden for natur, by, erhverv og kultur med turismen som en værdiskabende medspiller.
Mål 6: Etablering af strategisk rådgivning
VisitVejle skal styrke sin strategiske retning og beslutningskraft gennem etablering af et turismeråd med rod i lokal og regional indsigt. Rådet skal fungere som rådgivende organ og kompas for prioriteter og indsatser.
Mål 7: Identitetsbårne turismebrands i centerbyer
VisitVejle skal aktivt bidrage til, at der udvikles stærke, kultur- og identitetsbårne turismebrands i centerbyerne, som gror ud af stedbundne oplevelser og synliggør lokale aktører med oplevelsesøkonomisk relevans.